9. oktober 2024

Rosa Lopez Marques bliver professor i plantemembran-bioteknologi

UDNÆVNELSE:

Nyudnævnt professor Rosa Lopez Marques forsker i de små usynlige mekanismer, der er afgørende for planters overlevelse. Med sin nye position vil hun skabe opmærksomhed på, hvordan cellemembraner kan være nøglen til mere robuste planter i fremtiden.

Professor Rosa Lopez Marquez

For Rosa var det ikke indlysende, at hun skulle arbejde med planter, da hun læste kemi på Universitet i Sevilla. Men da hun fik sin Ph.d. i biokemi og molekylærbiologi i 2004, fik hun mulighed for at komme til Danmark som Marie Curie Fellow og blive tilknyttet en forskergruppe inden for flippaser.

Hun valgte at give de sære enzymer en chance.

Den nyudnævnte professor i plantemembran-bioteknologi har set sit felt udvikle sig fra et nicheområde til et afgørende element i forståelsen af, hvordan planter tilpasser sig klimaforandringer.

Membranernes mystik

Flippaser flytter fedtstoffer kaldet lipider gennem cellemembraner. Det er en afgørende proces for at plantecellen kan oprette sin struktur, men forskere forstår overraskende lidt om, hvordan denne vigtige mekanisme fungerer.

"Jeg er kemiker, så det, der virkelig interesserer mig, er molekyler. Lipider er særligt fascinerende, fordi de ikke er opløselige i vand som mange andre molekyler i levende organismer. Cellen udnytter deres unikke egenskaber til at isolere sig fra miljøet. Derfor kan proteiner som flippaser, der arbejder med de her små, usynlige molekyler, gøre en stor forskel for cellens overlevelse."

I den nye stilling vil hun bruge sin baggrund og erfaring til at forstå flippaser. Planter bruger nemlig flippasers transport af lipider til at ændre cellemembranens egenskaber og tilpasse sig deres miljø. Ved at forstå deres grundlæggende funktion kan vi bedre ændre på den, så vi kan skabe planter, der er bedre rustede til at klare klimaforandringer.

"Vores mål er at ændre cellemembraner for at skabe mere robuste planter. Klimaudfordringerne bliver ekstreme, med både for kolde og for varme forhold og mange forskellige plantesygdomme. Vi har brug for planter, der er bedre rustet til at forsvare sig mod disse aggressioner og tilpasse sig. Arbejdet med cellemembraner er måske et lille felt, men det udvikler sig til at blive en vigtig brik i puslespillet.”

Ny viden om membraner skal flytte ind i undervisningen

Rosa brænder også for undervisning af studerende i bioteknologi og for at være vejleder for Ph.d.-studerende, og her vil membraner også få en større betydning.

"I fremtiden vil der være meget mere undervisning om membraner og deres opførsel, for eksempel inden for produktion af biologiske produkter i mikroorganismer. Membranbioteknologi vil udvikle sig i takt med nye produktionssystemer og efterhånden vil det være umuligt at være fagperson uden at have viden om dem."

Rosa Lopez Marques
Institut for Plante- og Miljøvidenskab