9. november 2021

Danskerne har nedsat kødforbruget - men vi halter efter de andre europæere

fødevarer

En ny stor undersøgelse af kødforbruget i Europa viser, at vi har fået mere smag for plantebaseret mad og sætter mindre kød til livs. Det gælder også Danmark. Dog halter danskerne efter alle øvrige lande i undersøgelsen.

Foto: Getty Images

Tofu eller t-bone-steak? Europæerne – inklusive danskerne – vælger i højere grad kødet fra end tidligere. Det viser en ny, stor undersøgelse af forbruget af kød og plantebaserede fødevarer i 10 europæiske lande, som Københavns Universitet har stået i spidsen for. Men samtidig er Danmark det af landene, som har skåret mindst ned på bøfferne og spegepølsen.

Samlet set spiser knap 46 % af europæerne mindre kød sammenlignet med for et år siden, hvor tallet for danskernes vedkommende er på 37%. Dermed har 63% af danske forbrugere ikke har reduceret deres kødforbrug, hvilket placerer Danmark på en delt sidsteplads blandt deltagerlandene i denne del af undersøgelsen.

”Vores kødforbrug kan gøre en stor forskel i den klimakrise, vi står i. Derfor er det opløftende at se, at en ret stor andel af befolkningen i Europa spiser mindre kød end tidligere. Samtidig er det dog bemærkelsesværdigt, at Danmark som normalt er så progressivt og trendsættende et land, her ligger bagerst i feltet. Jeg havde forventet lidt mere af Danmark,” siger lektor Armando Perez-Cueto fra Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet, der har ledet undersøgelsen, som er den første af sin slags.

Københavns Universitet har lavet undersøgelsen i partnerskab med organisationen ProVeg International og Ghent Universitet som en del af Smart Protein-projektet.

Andre opgørelser fra de seneste år har vist, at danskernes kødforbrug ligger over EU-gennemsnittet, mens det samlet set er lavere end vores nabolandes (Skandinavien, Tyskland og Storbritannien). Når det gælder oksekød, ligger Danmarks forbrug dog i den allerhøjeste ende og højere end i samtlige nabolande.

Myter og kulturelle barrierer står i vejen

I den nye undersøgelser indtager Danmark ikke blot en bundplacering, når det handler om, hvad vi har gjort, men også hvad vi agter at gøre. Danmark er nemlig det land, hvor færrest har planer om at skære ned på kødforbruget. Mens knap 40% af europæerne samlet set har en intention om at nedsætte deres kødforbrug i de kommende måneder, ligger tallet for danskerne på 33%. Det betyder, at 67% enten har tænkt sig at spise den samme mængde kød eller endda mere.

Undersøgelsen peger på mange mulige årsager til Danmarks lave placering:

”For det første skal vi punktere de myter, der florerer. Eksempelvis mener halvdelen af danskerne, at vi ernæringsmæssigt ikke kan undvære kød, selvom der er forskningsmæssig evidens for det modsatte. For det andet hersker der en madkultur, der siger, at plantebaseret mad ikke smager af nok, og at et komplet måltid indeholder kød. Det mener 45% af danskerne. Selvom det kun er 100 år siden, at danskerne primært levede af plantekost, har narrativet om hvad der er rigtigt at spise, vokset sig stærkt,” siger Armando Perez-Cueto.

Men også en masse andre barrierer står i vejen for en diæt, der i højere grad er baseret på planter. For over en tredjedel af danskerne gælder det, at de synes at plantebaseret mad er for dyrt, at de ikke ved, hvordan de skal tilberede det, at de mangler information om det, og at de ikke synes det ser appetitligt nok ud.

”Disse ting både kan og bør der gøres noget ved. Og det bør være en opgave for hele samfundet – myndigheder, forskere, organisationer m.fl. sammen at skubbe befolkningen i retning af mere klimavenlige madvaner. For en grøn omstilling af samfundet kan ikke ske uden en grøn omstilling af vores madforbrug,” lyder det fra Armando Perez-Cueto.

Gode vinde blæser

Men Armando Perez-Cueto understreger, at der alt i alt blæser gode vinde for en mere plantebaseret diæt blandt europæerne:

”Næsten 30% af de europæiske deltagere svarer, at de har planer om at spise væsentligt flere plantebaserede mejeri- og kødprodukter, og omkring halvdelen af alle deltagere har aldrig smagt hverken plantekød, plantemælk, tofu, quinoa eller lignende produkter. Så der er et enormt vækstpotentiale i markedet for plantebaseret mad og solid grobund for at udvikle flere og bedre produkter.”

I undersøgelsen svarer de europæiske forbrugere bl.a. også på, hvilke typer plantebaserede varer, de gerne ville kunne købe i butikkerne. Især er der efterspørgsel på plantebaseret fjerkræ i form af kyllingebryst og plantebaseret fisk i form af fiskepinde, røget laks og fiskeburgere. Hos de danske forbrugere er der særligt et ønske om større udbud af plantebaseret hakkekød og steak.

Figure showing meat consumption now vs. a year ago
Figuren viser, hvordan svarene fordeler sig på spørgsmålet:  "Hvor meget kød spiser du nu sammenlignet med for et år siden?"

Armando Perez-Cueto
Institut for Fødevarevidenskab