Plant Development – Institut for Plante- og Miljøvidenskab - Københavns Universitet

Forskergruppen Plant Development undersøger, hvordan udviklingsprocesserne reguleres, hvordan de kan styres, og hvordan de ændrer sig som respons på miljømæssige ændringer (f.eks. lys). Gruppen har særligt fokus på mikroProteiner. MikroProteiner er små regulatoriske proteiner, der kan danne proteinkomplekser med deres mål, hvilket i høj grad kan påvirke deres biologiske aktivitet.

Til indgående studier af plante-mikroProteiner anvendes adskillige teknologiplatforme: 1) genom-resekventering af EMS-suppressormutanter 2) berigelsesproteomik 3) anvendelsen af syntetiske mikroProteiner udvidede vores sæt af værktøjer til regulering af biologiske veje 4) CRISPR-Cas9-styret genmodifikation.

Find mere information om gruppen i menuen under billedet.

• Role of microProteins in controlling plant development.
  • Identification of crop microProteins.
  • Growth control and tissue patterning during adaptation processes.
For students wishing to work within these topics,. M.Sc. and B.Sc. projects are currently available. Please contact wenkel@plen.ku.dk

• The Danish Agency for Science, Technology and Innovation 'Adaptogenomics – Identification of cell-type specific gene-regulatory modules' (PI: Stephan Wenkel)
  • Novo Nordisk Biotechnology Based Synthesis Project Grant ‘Increasing folate levels in crop plants by microProtein-engineering’ (PI: Stephan Wenkel)

Are you interested in doing a project, you can read more about your options in the project database

• Project database for students

• Department of Plant and Environmental Sciences have various bachelor and master programs.

• Read more about the options here